top of page
Sök

Stories på sociala medier - varför ska ni använda denna funktion i er marknadsföring?

Vi har förmodligen alla sett dom, stories, händelser eller vad man nu väljer att kalla dessa.


Ursprungligen en idé från Snapchat, men något som nu har anammats av i princip alla sociala mediekanaler. Stories har under de senaste åren vuxit lavinartat och varit ett avgörande verktyg som hjälpt till att sätta många bolag på kartan.


Kort sammanfattat så är Stories en bild eller ett filmklipp á 15 sekunder som publiceras på era sociala kanaler under ett dygn. Sedan försvinner dom.


Men varför är de så extremt populära?



Stories är ett verktyg som underlättar att få alla bitar i marknadsföringspusslet på plats.

Låt oss ta det idag mest utvecklade konceptet som ett exempel - Instagram Stories.


Här finns en mängd olika funktioner att välja mellan som gör det lätt för er potentiella kund att engagera sig mer med ert brand. Med hjälp av olika stickers kan ni göra följande:


  1. Ställa en fråga till kunder som de enkelt svarar på via ett formulär

    1. Här kan ni få extremt värdefull feedback från kunder som bör användas för att förbättra era produkter/tjänster.

  2. Låta kunder bestämma genom omröstning

    1. Här kan ni t.ex. ställa två plagg som är slut i lager mot varandra och låta kunderna rösta på vilken de vill att ni re-stockar. Ni kan även använda er av polls för att göra kunderna delaktiga i skapandeprocessen av nya produkter/tjänster genom att de får vara med och påverka färger, modeller etc.

  3. Anordna quiz

    1. En perfekt möjlighet för er att utbilda era kunder mer kring ert varumärke, genom ett superenkelt och roligt formulär. Det enda kunden behöver göra är att klicka på det påstående som de tror är rätt.

  4. Använda er av hashtags för att få större spridning

    1. Vid det här laget vet nog alla vad en hashtag är, men för er som inte har koll så är det Instagrams sätt att kategorisera det content som publiceras på kanalen. Är du intresserad av mat? Då är hashtaggen #food något för dig.

  5. Nämna och tagga andra personer/brands

    1. På så sätt får de upp en notis om att de blivit omnämnda i ert inlägg. De kan då välja att re-posta det i sin kanal vilket gör att ni får större exponering.

  6. Hålla nedräkningar som följare kan signa upp sig på

    1. Perfekt ifall ni står inför en nylansering av en produkt eller kollektion och vill belysa detta lite extra samt göra det enkelt för kunderna att veta exakt när produkterna finns tillgängliga.

Vill ni inte använda er utav stickers, är även vanliga behind the scenes bilder eller filmer också extremt bra för att skapa ett engagemang och knyta an till era kunder och visa upp en sida som förhoppningsvis inte är lika retuscherad som de creatives ni publicerar i det vanliga flödet eller i annonser. Den riktiga sidan.


Utöver ovan nämnda funktioner har Instagram Stories en extremt värdefull funktion i Instagram Live.


Likt ett Facetimesamtal har ni via Instagram Live möjligheten att ha direktkontakt med era kunder som kan ställa frågor, kommentera eller skicka kärlek i realtid. Om det är något som spås utvecklas ytterligare inom kort tid, så är det just Instagrams livefunktion. Tänk om kunder, som i ett virtuellt showroom där de har makten, kan be att få specifika produkter uppvisade och därefter klicka hem dessa, i realtid. Hur speciella tror ni att de känner sig? Och hur troligt är det att de kommer tillbaka en andra gång för att handla igen?


Oavsett hur du väljer att använda dig utav Stories, så är det ett fantastiskt sätt för dig som bolag, eller person, att bygga starka relationer och skapa engagerade befintliga men även potentiella kunder.

bottom of page