Sök

Sociala nätverk eller Google Ads - vad är egentligen bäst?

Den digitala världen kan verka knepig från ett företagsperspektiv för någon som aldrig tidigare omfamnat alla de kanaler och plattformar som finns.


Det är många som pratar gott om sociala nätverk såsom Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest och TikTok. Andra väljer att lyfta Google Ads till skyarna.


Men vilken kanal är egentligen bäst?



Låt oss backa bandet och kika på vad syftet med sociala medier kontra Google är och hur de skiljer sig från varandra.


Sociala medier är precis som det låter, sociala kanaler där du kan dela och konsumera content från allt mellan vänner och bekanta till företag och intressanta personer som du inte har någon direkt koppling till. På sociala medier spenderar vi människor mycket tid. Vi kollar på videos, läser inlägg och håller koll på vad folk i vår omgivning roar sig med.


Det viktiga att förstå med sociala medier är att det inte är kanaler som användare primärt går in på för att köpa produkter. Det finns såklart undantag, men majoriteten öppnar inte upp Instagramappen och tänker "nu jävlar ska det shoppas". Detta betyder inte att du inte kan driva en kostnadseffektiv annonseringsstrategi via sociala medier som genererar avkastning. Detta är fullt möjligt. Men det primära syftet med sociala medier sett ur ett användarperspektiv är inte att gå in och handla grejer.


Det sociala medier är extremt bra på är att bygga brand awareness samt att skapa behov.


Exempel: Låt säga att du är en 15-årig tjej som tycker att Bianca Ingrosso är väldigt inspirerande. Du öppnar upp Instagram, scrollar lite i flödet och helt plötsligt dyker Bianca Ingrosso upp. Du ser att hon lagt upp en bild där hon har på sig en tröja du tycker är sjukt snygg. Den här ska du bara ha. Ett behov har nu skapats.


Google däremot är annorlunda. Hit kommer du först när du har ett behov. Du vet att du vill ha den sjukt snygga tröjan Bianca hade på sig, du är redo att handla och Googlar för att se vart du kan köpa den.


Så vilken typ av kanal är bäst? Båda.


Sociala medier är enligt mig den bästa kanalen på att bygga brand awareness och skapa behov. Det finns även grymt bra funktioner som underlättar att driva en effektiv annonseringsstrategi som gör det enkelt för prospects att handla dina produkter.


Google är fantastiskt när det kommer till att konvertera potentiella leads till betalande kunder, först när de redan har ett behov.


Så varför är båda bäst?


Enligt mig, fungerar digital marknadsföring bäst när kanalerna jobbar ihop så att du syns med rätt typ av kommunikation på rätt plattform. Då får du även en helhetsbild och kan med hjälp av data ta logiska beslut kring hur din marknadsföringsbudget ska distribueras.