När den digitala världen blir allt större och det tillkommer ytterligare digitala nätverk som i utbyte mot exponering i deras kanaler skriker efter dina hårt intjänade pengar kan det vara svårt att besluta kring vilken digital marknadsföringskanal som är bäst för dig.
Ska du satsa på alla? Ska du bara gå på de största?
Det finns egentligen inget rätt eller fel men en bra utgångspunkt är att göra en grundlig undersökning på din målgrupp och se vart de befinner sig.
Lämpar sig din produkt/tjänst för en yngre målgrupp? Då är med största sannolikhet Instagram och TikTok två sociala nätverk som är intressanta för dig.
Tillhör din målgrupp en äldre generation? Då är möjligtvis Facebook rätt väg att gå.
Oavsett vart du väljer att börja så är min rekommendation att testa så många nätverk som möjligt. Hur ska du annars veta ifall TikTok kanske är en hit för ditt bolag?
Självklart är er marknadsföringsbudget något som kommer att påverka ert beslut men genom att ni initialt gör en grundlig undersökning av hur er målgrupp beter sig online, vilka platser och sociala nätverk de använder sig av kommer ni att behöva gissa mindre.
Den digitala världen är fantastisk just eftersom i princip allting är mätbart. Med hjälp av datan era tester genererar kan ni enklare ta beslut kring vilken digital marknadsföringsplattform som lämpar sig bäst för ert bolag och således vilken/vilka kanaler ni bör lägga ert primära fokus på.
Comments