Black Friday står för dörren och då vi just nu befinner oss i en pandemi är det viktigare än någonsin för många bolag se till att shopping-helgen blir lönsam.
Vanligtvis anses Q4 vara den dyraste tiden på året för att köpa digitalt annonsutrymme, vilket är logiskt då det inte bara är de "vanliga" annonsörerna som konkurrerar om exponeringsmöjligheter. Q4 inkluderar många högtider som direkt går att knyta an till shopping. Singles Day, Black Friday, Cyber Monday och Julhandeln är några, men det finns fler.
På grund av att fysiska butiker vill maximera sina intäkter under årets sista månader faller det logiskt att även annonskostnaderna går upp. Fler aktörer slåss om samma yta --> priset går upp.
I och med att vi just nu befinner oss i en pandemi där vi uppmanas hållas oss inomhus, endast umgås med de vi bor med, inte besöka köpcentrum och butiker och helt enkelt försöka ha så lite fysisk kontakt med medmänniskor som möjligt, blir det naturliga att ännu fler aktörer vänder sig till onlinehandeln för att deras företag ska överleva.
Samtidigt som fler aktörer slåss om exponeringsmöjligheter, spenderar vi under pandemin mer tid online än någonsin, vilket är positivt för bolag som har beslutat att vända sig till den digitala världen.
Black Friday har under flera år varit en väldigt populär shoppinghelg. Vi alla har förmodligen sett galna videos på hur folk likt vildar sliter TV-apparater ur händer på varandra och hur slagsmål utbrutit. Helt galet.
Hur som helst kommer vi förhoppningsvis att slippa detta i år då (förhoppningsvis) Black Friday nästan enbart kommer att ske online.
Hur ska ni då tänka kring era digitala marknadsföringsinsatser för att försäkra er om att ni får mest valuta för pengarna?
Har ni inte planerat att köra en kampanj med ett Godfather Offer (ett erbjudande så bra att ingen kan motstå, även om de känner till ert varumärke sedan innan) föreslår jag att fokusera på era uppvärmda målgrupper.
Hur ska ni då göra detta? Följ dessa 5 enkla steg:
Rikta annonseringen mot personer som redan känner till er verksamhet. Skapa målgrupper som inkluderar människor som besökt er hemsida de senaste 180 dagarna samt personer som har interagerat med era sociala medieprofiler det senaste året.
Varför? Dessa människor är redan bekanta med era tjänster/produkter och sannolikheten att de handlar är större än ifall ni skulle rikta era kampanjer mot en helt ny målgrupp som inte känner till er sedan innan. Dessutom kommer denna målgrupp förmodligen att vara relativt liten i förhållande till den breda massan vilket betyder att ni inte behöver spendera lika mycket pengar för att få till en bra försäljning
Håller copy kort och koncis
Get to the point, och gör det fort. Vi människor läser inte allting i en text om vi inte är genuint intresserade. Black Friday handlar i mångt och mycket om att prispressa. Fokusera på det ni vill få fram och se till att ert budskap kommer fram på första raden.
Se till att era bilder/filmer står ut från mängden
Under Black Friday är sannolikheten stor att just de kunderna du vill åt blir överrumplade med annonser både från höger och vänster. Står du ut från mängden i ditt bildspråk är det större chans att dessa kunder stannar just på din annons
Länka till rätt landningssidor
När en potentiell kund klickar på en länk måste du se till att de hamnar rätt på din hemsida. Har du visat en annons med en beige kashmirtröja, se till att kunden hamnar på just den landningssidan. Det handlar om att göra det så enkelt som möjligt för kunden.
Erbjud hemleverans
Vi befinner oss som sagt i en pandemi och med en ökad försäljning online har vi som bolag ett ansvar för att minska smittspridningen. Det är även många som inte vill stå i kö hos ett postombud med potentiella smittbärare för att hämta ut sitt paket. Det känns helt enkelt inte säkert. Erbjud hemleverans så att det alternativet finns.
Comments